Muutto Itävaltaan

Muutto Itävaltaan alkoi maanantaina 4.1.2021. Matkustimme laivalla Vuosaaresta Saksaan Travemundeen ja siitä autolla Itävaltaan. Laivamatka kesti n. 29 tuntia ja saapui myöhään illasta Saksaan, joten jäimme yhdeksi yöksi Lyypekkiin yöksi, jotta olisi kivempi ajaa 800 km Bregenziin päivällä kuin yöllä. Matka kesti kaiken kaikkineen noin 2 vuorokautta.

Ennen kuin matkaan päästiin, oli takana useamman viikon kestävä läpikäynti tavaroista, mitä otetaan mukaan, mitä laitetaan kiertoon, mitä varastoon. Olimme vuokranneet oman kotimme eteenpäin kalustettuna, joten kalusteita ei onneksi tarvinnut muuttaa Itävaltaan eikä miettiä niiden säilytystä. 

Tavaraa riitti...


Auton pakkaaminen muistutti tetriksen pelaamista ja jokainen tyhjätila pyrittiin hyödyntämään.  Muuttolaatikoina toimivat pahvilaatikot kiinnitettiin kuormaliinoin kiinni. 
Päädyimme matkustamaan autolla lentämisen sijaan sen takia, että autolla saimme huomattavasti enemmän tavaraa mukaan ja mm. lasten turvaistuinten vienti oli tällä tavalla kätevää. 

Muuttopäivänä tapasimme vuokralaisemme ja annoimme heille avaimet ja kävimme kaikki asuntoon liittyvät asiat läpi. Laiva lähti Vuosaaresta klo 17.00 ja check-in päättyisi kahta tuntia ennen. Täsmälliseen tyyliimme olimme satamassa 14.57 ja pääsimme mukavasti laivaan. 

Koska laivamatka tulisi kestämään 29 tuntia ja tiesimme, että edessä olisi paljon hytissä oleskelua koronankin takia ja Lassen piti myös tehdä töitä hytistä käsin, päätimme ottaa ison hytin, jossa oli tilaa sekä lasten leikkiä ja Lassen tehdä töitä. Anna totesi aika pian hyttiin päästyään, ettei enää suostu matkustamaankaan pienemmissä hyteissä 😏 (vitsi vitsi).

Merenkäynti oli onneksi aika maltillista ja 29 tuntia laivalla meni ihmeen nopeasti. Laivalla oli lapsille leikkipaikka, jossa oli lasten määrä rajoitettu ja Anna kävi testaamassa laivan saunankin. 






Saksan maahantulojärjestelyt vähän jännittivät, sillä siellä oli juuri rajoitettu maahantuloa ja esimerkiksi hotelliin oli pitänyt lähettää selvitys, että emme ole lomamatkalla vaan läpikulumatkalla kotiin. Satamassa meidän pysäytettiin, mutta kysyivät vain mistä tulemme ja mihin menemme. Hotellissa Lyypekissä pystyi tekemään sisäänkirjautumisen ja hotellin maksamisen automaatilla emmekä tavanneet ketään yhden yön pysähdyksen aikana. Keskiviikkoaamuna lähdimme ajamaan kohti Itävaltaa. Saksassa huoltoasemat olivat auki, mutta niissä ei saanut syödä, joten myös lounas syötiin autossa huoltoaseman pihassa. Lähes koko matka oli moottoritietä ja ajoimme 800km vähän reilussa 8 tunnissa. Rajatarkastuksia oli lisätty ja meidätkin pysäytettiin Itävallan rajalla. Jouduimme selvittämään, mistä tulemme ja mihin menemme, mutta se oli enemmänkin rutiinitarkastus. Itävallassa emme joutuneet karanteeniin, koska tammikuun alussa tartuntaluvut olivat Suomessa Itävaltaan verrattuna sen verran hyvät, että Suomesta tullessa karanteenia ei tarvinnut. Itävallassa toki oli lockdown päällä ja lähinnä ruokakaupat ja apteekit auki, joten aika karanteenimaisissa oloissa jokatapauksessa olimme.
Matka meni kaiken kaikkiaan hyvin ja pitkä ajomatka odotettua joutuisammin. Lapset olivat todella kärsivällisiä ja jaksoivat hienosti istua pitkän matkan autossa. Eniten kiukuttelua tuli etupenkiltä, mutta jätän lukijan arvattavaksi, oliko kuski vai kartturi..

Perillä!


Kommentit

  1. Pakko oli olla kuski se kiukuttelija, koska kartturi oli vielä niin hekumoissa jättimäisestä hytistä ;)

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miltä tuntui jäädä pois töistä ja lähteä kotiäidiksi Itävaltaan?

Koronatoimenpiteet arjessa

Viime viikkojen kuulumisia