Koronatoimenpiteet arjessa
Muuttaessamme Itävaltaan tammikuussa, oli täällä lock down päällä. Käytännössä se tarkoitti sitä, että kaikki muut paitsi ruokakaupat ja apteekit olivat kiinni, koulut etäopetuksessa ja ulkona sai liikkua vain välttämättömistä syistä. Välttämättömät syyt olivat mm. lenkkeily, joten ulkona oleskeluun ei ainakaan täällä kovin puututtu ja ulkoiltiin kyllä aika vapaasti lasten kanssa. Päiväkodit olivat rajattu vain niitä tarvitseville, mutta esimerkiksi Lyydiaa kannustettiin heti aloittamaan päiväkoti, kun lapsia oli ryhmässä sillä hetkellä vähemmän.
Rajoituksia alettiin purkamaan helmikuun 8.2. alkaen, jolloin muutkin kaupat saivat avata ovensa. Sisätiloissa on kuitenkin vaatimuksena FFP2-maskin käyttö ja asiakasmäärät on rajoitettu (tilaa pitää olla 20m2/ asiakas). Välillä kauppojen ulkopuolella pitääkin odottaa, että sisälle mahtuu. Monet kaupat kontrolloivat asiakasmäärää sillä, että ovat laittaneet sallitun määrän ostoskoreja ja vaativat, että jokainen sisääntulija ottaa korin. Kun korit loppuvat, on sallittu määrä ihmisiä sisällä. FFP2-maskeja on joka paikassa saatavilla ja niitä pitää myydä omakustannehintaan. Maskiautomaatteja on myös asennettu mm. kauppakeskuksiin. Maskisääntöä rikkovalle voidaan määrätä 90 euron sakko. Myös autossa tulee pitää maskia, jos autossa on muita kuin yhteen talouteen kuuluvia.FFP2-maskiin on kyllä tottunut yllättävän hyvin. Se on kyllä todella tiivis ja naama hikoaa sen kanssa aika paljon. Ensimmäisellä kerran kaupassa tuntui, ettei sen kanssa saa henkeä ja pyörrytti. Nyt sitä ei juuri huomaa ja pystyy olla parikin tuntia se päässä. En kuitenkaan pyöräile enkä lenkkeile sen kanssa, niinkuin jotkut täällä tekevät...
![]() |
| Myös hiihtohississä täytyy olla maski. Tosin en ole varma tarvitsisiko yksin pitää.. |
Ravintolat, kahvilat ja hotellit ovat edelleen kiinni, mutta niistä on saanut koko ajan myydä ruokaa ulos (onneksi!). Kampaamot saivat aukaista ovensa myös 8.2., mutta niihin ja muihin lähikontaktipalveluun (esim. kosmetologi) asiakkaaksi haluavalla tulee olla maksimissaan 48 tuntia vanha negatiivinen koronatesti. Ja luonnollisesti maski pitää olla. Koulut ovat osittain lähiopetuksessa, oppilaat on jaettu ryhmiin ja he ovat vuorotellen lähi- ja etäopetuksessa. Myös oppilaita ja opettajia testataan säännöllisesti.
Täällä yksi tärkeä keino koronanvastaisessataistelussa onkin testaaminen. Antigeenitestiä tarjotaan ilmaiseksi kaikille halukkaille ja siellä voi käydä niin usein kuin haluaa. Testipaikkoja on Vorarlbergin alueelle (jossa on noin 400 000 asukasta) tällä hetkellä 33 ja lisäksi 15 kiertävää bussia. Testejä tehdään täällä 66 000 kpl viikossa. Olen itse käynyt kerran testissä ja testitulos tuli tunnissa. Nytkin suunnittelen menemistä, jotta pääsisi kampaajalle..Ulkonaliikkumiskielto on edelleen voimassa, mutta nyt vain yöaikaan eli klo 20-06.
Entäs ne koronaluvut sitten? Koko itävällassa ilmaantuvuusluku viimeisen 7 päivän ajalta on 145 ja täällä meidän kotikaupungissa Bregenzissä se on nyt 56 (luvut 25.2.2021). Määrät saatiin sulun aikana laskemaan hyvin, mutta nyt tietysti huolena on muuntovirus ja miten se tulee vaikuttamaan. Pohjois-Tirolin alue jo julistettiin epidemia-alueeksi, koska siellä muuntovirusta havaittiin isompi rypäs. Sieltä ei toistaiseksi ole saanut poistua kuin negatiivisella testillä. Lähiviikot näyttävät, tuleeko tänne uutta sulkua vai pystyäänkö ravintoloitakin mahdollisesti jo avaamaan.
![]() |
| Tapausten määrä viimeisen 60 päivän aikana Vorarlbergin alueella |
![]() |
| Bodenseen rannalla |





Kommentit
Lähetä kommentti