Eri tavalla Itävallassa

Olemme asuneet nyt Itävallassa noin 1,5 kuukautta ja tahtomattaankin on tullut tehneeksi havaintoja asioista, jotka täällä on erilailla kuin Suomessa. 

(Huom. Havainnot on tehty lyhyen asumisen jälkeen ja perustuvat täysin meidän omiin havaintoihin, eikä niitä voi yleistää.)

Havainnot

  • Lapset käyttävät täällä pääasiassa housuja ja takkeja, haalareita näkee vain pienillä lapsilla / vauvoilla.
  • Lapset käyttävät hanskoja vähemmän kuin Suomessa. Päälle on saatettu pukea toppatakki, housut, talvikengät ja pipo, mutta ei hanskoja. Suomalaisen sormia paleltaa, kun meille on toitotettu lapsesta lähtien, että ulos ei lähdetä ilman hanskoja ja pipoa...
  • Ruokakaupasta voi ruuan oston yhteydessä valita myös ruokaan sopivan viinin. Sen lisäksi, että ruokakaupoissa myydään viinejä ja vahvempia alkoholijuomia niitä saa myös myydä alennuksella ja mainostaa. Skumppa-ale on aina jees!

  • Ihmiset ovat tervehtivät kaduilla toisiaan ja jäävät herkästi juttelemaan myös tuntemattomien kanssa. Kadulla kävellessä katsotaan myös toisia silmiin ja hymyillään. 😊
  • Kättely on tärkeä osa kulttuuria, myös päiväkodissa päivä alkaa kättelyllä ja päättyy siihen. Myös Lyydia on tarkkana siitä, että hän ei lähde päiväkodista kotiin ennen kuin kaikille opettajille on sanottu näkemiin ja kahta parasta päiväkotikaveria halattu.
  • Koirat on pääsääntöisesti irti eikä talutushihnassa. Kulkevat kyllä hienosti omistajiensa kanssa ja tottelevat käskyjä.
  • Kaupat menevät kiinni seitsemään mennessä arkisin, lauantaisin jo aiemmin ja sunnuntaisin mikään ei ole auki. Tämä toki oli tuttua jo vaihto-opiskeluajoilta, mutta vaatii vähän totuttelua, kun Suomessa oli tottunut siihen, että lähikauppa oli joka päivä auki klo 6-24.
  • Henkilökohtaista kontaktia ja kasvokkain tapaamista arvostetaan. Sähköpostin sijaan toivotaan puhelin soittoa tai tapaamista eikä online-ajanvaraus ei vaikuta olevan kovin yleistä. Suomalainen on tottunut siihen, että kaiken voi hoitaa netissä eikä tarvitse roikkua puhelimessa tai juosta virastoja läpi. 
  • Asunnoissa ilmanvaihto perustuu siihen, että ikkunoita pidetään auki. Suomessa tulee harvoin talvella pidettyä ikkunoita auki, mutta täällä se vaikuttaa olevan enemmän sääntö kuin poikkeus ja huomattiin myös itse, että kosteutta alkaa kerääntymään,jos ei tuuleta.
  • Talöyhtiöissä ei ole roskakatoksia tai huoneita. Roskat haetaan kadun varresta tiettynä päivänä viikossa, joten esim. biojätepussi pitää muistaa viedä ulos tiettynä päivänä tai seuraava mahdollisuus on viikon päästä. Tähän ehkä on ollut eniten tottumista..
Roskapussit odottaa noutoa..
  • Eineksiä ja puolivalmisteita ei ole samassa määrin kuin Suomessa. Kotiäiti on joutunut tekemään itse pinaattilätyt ja kinkkukiusauskin piti tehdä kokonaisista perunoista pilkkomalla perunasuikaleiden sijaan. Onneksi täälläkin voi tilata ravintolaruokaa kännykkäsovelluksella ja pakkasesta löytyy ranskalaisia ja kalapuikkoja.
Mukavaa viikonloppua koko meidän jengiltä!



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Miltä tuntui jäädä pois töistä ja lähteä kotiäidiksi Itävaltaan?

Koronatoimenpiteet arjessa

Viime viikkojen kuulumisia